Dersin Adı | Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Etiğin Temelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SABE 551 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bilimin tanım, kapsam ve metodolojisinin anlaşılması ve bilimin temellerini güçlenlendirecek önemli kavram, bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bilimin tanımı, kapsamı, göstergeleri, temellerini oluşturan kavramlar, yöntemler ve uygulamaları |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma-Dersin Tanıtımı Bilim Nedir? Bilimin Felsefesi ve Kısa Tarihçesi. Günümüzde Bilimsel Parametreler Nelerdir? Ülkemizin Sağlık Bilimleri Açısından Dünyaya Katkıları | http://www.felsefenedir.com/bilim-felsefesi okunmalı İlgili başka web siteleri /makaleler araştırılmalı |
2 | Bilimsel Araştırma Nedir? Araştırma Türleri Nelerdir? Basamakları Nelerdir (Bilimsel Metodoloji) (Sunum + Grup Çalışması) | Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success 3rd Edition Bölüm 2 (s. 21-28) ve Bölüm 3, s. 29-44. |
3 | Kalitatif Araştırmalar/Deneysel Araştırmalar | SIĞRI,Ünsal. Nitel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayınları, 2018. Konu: Nitel Yöntemlere Giriş. |
4 | Tıp ve Sağlık Bilimlerinde Etik –Etik Akıl Yürütme- Tıpla İlgili Ulusal ve Uluslararası Bildirgeler | Bildirgeler web sitelerinden araştırılacaktır. J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011, 1-349 |
5 | Bilim Etiği | KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Öğrencilerin bilim etiği konusunda yaptıkları okumalar doğrultusunda tartışmaları beklenmektedir. |
6 | Etik Kurullara Nasıl Müracaat Yapılır? Müracaat örneklerinin SUNUMLARI | İEÜ web sitesinden ve diğer üniversitelerin sitelerinden, Etik kurul müracaatı ile ilgili bilgileri araştıracaklar ve bir müracaat örneği hazırlayacaklardır. SUNUM raporunun dersin öğretim üyesine iletilmesi gerekmektedir. |
7 | İstatistiğe Giriş Veri Tabani Oluşturma, Veri Girişi (SPSS Uygulama) Verilerin Kontrolü Ve Temizlenmesi (SPSS Uygulama) Sayısal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi (SPSS uygulama) | Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p47-82 |
8 | Nominal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi -Nominal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu- Nominal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu (SPSS Uygulama) | Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p47-82 |
9 | Ara Sınav | Sağlık Bilimleri alanında Araştırma Proje ödevlerinin sunumu |
10 | Sayısal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi – Sayısal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu (SPSS Uygulama) | Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p61-82. |
11 | Biyoistatistikte Temel Kavramlar (Hipotez Testi, p Değeri, Risk, Güven Aralığı) SPSS Uygulama (Ki Kare Testi) | Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p61-82. |
12 | Pearson/Spearman’s Korelasyon Testi, Serpme Diyagramı Veri Özetleme, Tablo ve Grafiklerle Sunumu (Excel Uygulamasi) Veri Özetleme, Tablo ve Grafiklerle Sunumu (Excel Uygulaması) | Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p107-114, p177-212,. |
13 | Bilimsel Veri Nedir? Bilimsel Veri Tabanları Nelerdir? Bilimsel Veri Tabanlarına Ulaşım | Gosling P & Noordam B. Mastering your PhD. Springer 2006. Bölüm 10 (s. 75-79). Bilgisayar ortamında çalışmaya hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
14 | Bilimsel Makale Türleri -Makale Okuma Derleme Makale Nasıl yazılır? | İlgili konuda makale örnekleri araştırılarak derse getirilecektir. |
15 | Dersin Gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Blaxter, L., Hughes, C., & Tight, M. (2010). How to research. (4th ed.). Open University Press. Maidenhead, Berkshire, England, Cryer P. (2006). The Research Student’s Guide to Success Arthur, J. (2004). A concise guide to college success: carpe diem. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall Maureen M. Dawson, Brian A Dawson and Joyce A. Overfield, Communication Skills for Biosciences; Wiley-Blackwell, 2010. BİLİM ETİĞİ SEMPOZYUMU. (Editör: Emin KANSU); 14-15 Aralık 2007. Güven, H ve Gidener, S. Bilimsel Düşünce ve Araştırmada ETİK. Dokuz Eylül Yayınları, 2003. | ||
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | - | - |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 40 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 10 | |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. | |||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. | |||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. | |||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. | |||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. | |||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, | |||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | |||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. | |||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | |||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. | |||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. | |||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. | |||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest